Jdi na obsah Jdi na menu
 


Odborná příprava a soutěže

 2012

RALLYE HAMRY 2012

 

Letos jsme na „bednu“ nedosáhli…

 

Další ročník soutěže Rallye Hamry je za námi. Konal se v sobotu 9.června v okolí Plumllova. Jaký byl? Netradiční….

A to hned z několika důvodů. První byl ten, že se odehrával za probíhající jakési hasičské krize v ČR, což se projevilo nepřímo i na této soutěži. Dalším důvodem bylo zrušení naší oblíbené noční etapy-letos se jela pouze denní etapa s 8 disciplínami.

Na soutěž jsme se i tak těšili. Letos bez nováčků v sestavě, přesto se v něm objevili noví čtyřicátníci J.

Letošní ročník doprovázel déšť už od rána a tak jsme věděli, že nás nečeká nic lehkého. Sice jsme neměli vůbec tušení, co pro nás pořadatelé připravili, přesto jsme letos moc nervózní nebyli. Na start se postavilo plných 15 startujících družstev a konkurence byla opravdu silná, asi nejsilnější v historii…

Po prezentaci a nástupu následovala krátká porada velitelů a šlo se na věc… Novinkou bylo i to, jak družstva na trať vyjela. Startovalo se hvězdicovitě-8družstev plnilo úkoly na stanovištích a další družstva se přemisťovala. To hodně urychlilo celou soutěž, i když prostoje mezi stanovišti nějaké byly.

My dostali neoblíbené startovní číslo 13 a začínali jsme na stanovišti č.5. To se odehrávalo v budově hasičské zbrojnice v Alojzově, kde opravář auta propadl do montážní jímky a utrpěl zranění. Zranění utrpěla i dívka, která celou nehodu hlásila. Tady jsme se s úkolem popasovali celkem pěkně, provedli jsme předlékařskou pomoc a opatrný transport zraněného na páteřní desce k sanitce. Následoval přejezd za Prostějovičky. Zde byla simulována dopravní nehoda nákladního vozu s dvěma osobami na motorce. Myslíme si, že jsme zásah zvládli skoro bezchybně (což se potvrdilo při bodovém ohodnocení v závěru). V průběhu balení se na místo dostavil tiskový mluvčí HZS OL kraje. Tomu musel velitel poskytnout rozhovor o právě provedeném zásahu na kameru. Jaké bylo překvapení, že se jedná o tajný úkol soutěže…

A následoval přejezd do Krumsína. Po chvíli čekání jsme byli vysláni na místní pilu, kde byl další úkol. Měli jsem zasáhnout u těžkého zranění chlapce, kterého zasáhl odletující kus dřeva do břicha. Zásah stěžovala hysterická matka chlapce. Tuto paní moc dobře známe, míváme s ní problémy vždycky J. O její „uklidnění“ se postaral Mrak s Richardem, ostatní prováděli vyproštění zraněného, ošetření a transport na páteřní desce k sanitce. Zde jsme udělali pár drobných chybiček a jelo se dál….

Přejeli jsme do skladu v Hamrech, kde se v Flaschover kontejneru konal další úkol. Jednalo se o požár domu, objekt byl silně zakouřen. A tady jsme udělali spoustu chyb, i když vloni jsme tu byli nejlepší a zásahy u požáru máme zažité… Vinou závady na jednom dýchacím přístroji se na průzkum vydala netradičně tříčlenná skupina. Během průzkumu uvnitř došlo v domě k explozím, jeden z hasičů zůstal zraněný ležet uvnitř a „utrhl“ se skupině. Až chvíli poté, co jej kolegové našli, byl vynesen ven. Bohužel tady na stanovišti jsme pohřbili naděje na dobré umístění v soutěži, ale aspoň si chyby budeme pamatovat pro reálné zásahy. Z Hamer jsme se vydali do Soběsuk. Zde u Podhradského rybníka bylo stanoviště č.1-simulovaný požár lesa v prudké stráni. Za pomoci PS12 od rybníka, hadicového vedení a dvou proudů C jsme požár rychle zlikvidovali. Dalším ze stanovišť byl požár podkroví fary v Mostkovicích. Zde jsme celkem dobře začali, ale pak nám začal docházet vzduch v dýchacích přístrojích, začlo se improvizovat a to přineslo několik chybek. Ale jinak slušný zásah. Následoval přejezd k dalšímu stanovišti. Protože jsme měli trošku času, zastavili jsme se v rychlém občerstvení na něco k snědku. Po malém bloudění jsme dojeli na Záhoří, kde probíhal úkol předposlední. Bohužel jsme tu dost dlouho čekali, víc jak 2 hodiny. Zásah simuloval vyproštění osoby, která spadla do propusti přehrady do hlouby cca 6 metrů. Jak nemáme tyto „lezecké“ disciplíny moc rádi, celkem jsme to zvládli dobře...  No a před námi bylo stanoviště poslední. Cyklistka, která spadla do hluboké rokle a zraněná zůstala ležet. Nahoře nám to stěžovaly podnapilé osoby, ale zásah jsme zvládli dobře. A bylo to za námi… Následoval přejezd do skladu v Hamrech na vyhodnocení. Po krátkém čekání a už za tmy následoval nástup a vyhodnocení. Věděli jsme, že letos soutěžilo spousta kvalitních družstev a tak jsme byli napjatí. Bohužel na nás letos zbyla „bramborová“ medaile za 4. místo. Vítězství obhájili kolegové z Ostravy-Radvanic, před Okrouhlou z Blanenska a Ostravou-Muglinovem. My jsme sice byli nejlepší z Olomouckého kraje, to nás ale moc netěšilo.

Byli jsme trošku rozladění z některého bodového ohodnocení na některých stanovištích. Ale to tak bývá…

Soutěž se posunula zase dál, my jsme podali asi jeden ze svých nejlepších výkonů (krom kontejneru J) v historii, ale konkurence byla opravdu silná. Ve svých řadách nemáme žádného příslušníka HZS a proto jsme byli spokojeni ještě víc.

Velké díky patří fotografovi Martinu Hájkovi a skvěle nafocené fotky z celé soutěže. Poděkování patří i celému družstvu: Honza Otáhal, Pepa Baroš, Tomáš Kříž, Richard Otáhal, Martin Mráček jako strojník a Mirek Vantuch velitel.

Cestou domů jsme přijali pozvání na grilovačku u Barošů a tak jsme si zlepšili náladu.

Třeba příští rok zase J

 0165_Hamry_2012

 Podrobnosti naleznete na stránkách této soutěže zde.

 

   2011

 

Instrukčně metodická odborná příprava Dopravní nehody podzim 2011 
 
V sobotu 5. listopadu proběhla odborná příprava pod vedením HZS na základně v Hamrech, zaměřená na postupy zásahu u dopravní nehody. Na celkem 3 stanovištích, simulující různé typy DN, jsme si vyzkoušeli jednak zásah a jednak figuranty :-). Na závěr jsme si měli možnost vyzkoušet techniku HZS-hydraulickou vyprošťovací sadu při stříhání vraků. Za naši jednotku se zúčastnili především nováčci doplnění zkušenějšími :-D. 
 
P1030617
 
 
 
"O Hanáckó sekyrko" 2011 Kostelec na Hané
 

V sobotu 10. září se v Kostelci na Hané konal další ročník soutěže hasičské všestrannosti "O Hanáckó sekyrko 2011". Letos měla soutěž celkem 5 stanovišť + 2 tajné. V konkurenci 13 družstev jsme se nám letos podařilo zvítězit, i když jsme byli v nováčkovském složení: velitel Mirek Vantuch, strojník Luboš Jedlička a hasiči Martin Pavelka a Honza OtáhalStanoviště, které soutěž obsahovala a hlavně výsledky naleznete na webu kosteleckých hasičů .

Pěkný článek od redaktorky PV Novinek paní Pospíšilové naleznete zde.

Snímek 122
 
 
 
RALLYE HAMRY 2011

Velká spokojenost s 2. místem...

Přemýšlím, kde začít s hodnocením letošního ročníku… Vypadalo to, že družstvo, které bylo na letošní ročník poskládáno dlouho dopředu, pojede beze změn. Bohužel v pátek přišla jedna omluvenka a tak jsme byli moc rádi, že nám ochotně pomohl kamarád Martin Obrtel, který byl zrovna víkend v Prostějově. Letos jsme si dopředu nekladli žádné cíle, hlavně jsme si říkali, ať si to užijeme. A to jsme netušili, že si to užijeme ještě víc, než se dalo čekat. :-)

Souběžně s účastní na Rallye Hamry jsme zajišťovali ukázky na Dětském dni pro postižené děti na prostějovském letišti, takže jsme byli rádi, že jsme startovali až ke konci startovního pole v čase 17:30. Letos se soutěže zúčastnilo 14 družstev, účast měl dokonce Ústecký kraj prostřednictvím JSDH Dolní Poustevna.

Před startem proběhla naše krátká porada a rozdělí úkolů a jelo se…

První disciplína byla v areálu bývalého Stava v Plumlově, kde střechou propadly 2 osoby, z toho byla jedna bez životních funkcí. Zahájili jsme resuscitaci a předlékařské ošetření. Činnost na místě zvládnuta celkem dobře a slovo „vestavek“ si už budeme dobře pamatovat. Následoval přejezd na stanici HZS do Prostějova, kde byl nahlášen požár v suterénních prostorách stanice. Situace byla dost nepřehledná, na průzkum byly vyslány 2 průzkumné skupiny v DT s útočným proudem. Situaci hodně komplikovalo špatné spojení velitele s průzkumem, radiostanice v podzemí přes vrstvu betonu nebyly slyšet. Ale i tak jsme to zvládli, ale fyzicky to bylo dost náročné. Následoval další přejezd a to do areálu bývalého OP u nás ve Vrahovicích. Zde byl nahlášen bezvládný jeřábník na jeřábové dráze ve výšce asi 8 metrů nad zemí. Bylo zřejmé, že se jedná o úraz elektrickým proudem. Elektrika byla odpojena, provedeno zafixování zraněného a jeho transport dolů záchranné službě. Tady jsme nasekali drobné chyby, kterých jsme si byli vědomi a na kterých jsme se shodli i s rozhodčími. A na řadu přišlo 4. stanoviště v areálu bývalého Agrostroje v Prostějově, kde byla nahlášena zavalená osoba. Už podle SMS a odhadu jsme tušili, co nás čeká a kde… Jednalo se o bývalou kotelnu a zavalená osoba někde uvnitř. Stav budovy byl ještě strašnější, než jsme očekávali a i když prostor prohledávali 2 průzkumné skupiny, osoba nebyla nalezena. Museli jsme povolat na pomoc kynologa, který nám po pátrání v sutinách určil asi místo, kde by se osoba mohla nacházet. Stísněný prostor, hodně suti, špatné podmínky pro vyprošťování… Suť byla odklízena ručně a po fyzickém úsilí byl dotyčný nalezen zaklíněný v jakémsi kanálu. Nebyl to žádný drobek a tak „jenom“ natažení na páteřní desku a vyproštění z kanálu bylo extrémně náročné. O náročnosti transportu z budovy svědčí to, že 4 hasiči to těžko zvládali, bořili se a padali v sutinách… Disciplína dokončena s pár drobnými chybami…. Když jsem viděl, jak se naši kluci vysvlékají ze zásahových oděvů a kroutí z triček pot, říkal jsem si, že co rallye jezdíme, se jednalo asi o nejnáročnější a nejtěžší úkol. Bylo před námi poslední stanoviště první etapy a o nic lehčí. Hromadná nehoda autobusu na boku se spoustou zraněných. Vyprošťování a ošetřování cca 10 raněných bylo v jednom družstvu náročné. Postupně jsme všechny zraněné vyprostili a myslel jsem si, že úspěšně. Rozhodčí to viděli poněkud jinak, o tom ale až na konci. Řádně zpocení jsme měli za sebou první etapu. Jako velitel jsem úvodní etapu viděl rozpačitě, ale zkušenost je pro nás taková, že rozhoduje noční část rallye. Následoval přejezd do srubového tábora, kde jsme se konečně trošku najedli, občerstvili a také s ostatními kolegy probrali nástrahy první části. V mezičase mezi etapami jsme zvolili přejezd k Barošům do Soběsuk, kde jsme si dali kávu a každý jedno pivo. Start druhé etapy jsme měli v pro nás strašlivých 2:00 a tak nemělo cenu jít spát… spíš jsme trošku odpočívali a povídali si. Před startem druhé etapy jsme zjistili, že na tom nejsme až tak špatně, jak jsme si mysleli…

Druhá etapa začínala prvním stanovištěm v drahanském kopci v lese, kde unikala z cisterny neznámá látka a do toho se v tomto prostoru pohybovaly osoby. Vytýčili jsme nebezpečnou zónu, pomocí registru zjistili, o jakou látku se jedná, průzkumná skupina provedla evakuaci dvou osob z okolí cisterny a třetí v bezvědomí z cisterny uvnitř. Toto stanoviště jsme zvládli velmi dobře s malou chybičkou. Čekalo nás druhé stanoviště-dopravní nehoda traktoru a osobního auta. Po příjezdu na místo jsme zjistili, že v osobním autě cestovali tři podnapilí Francouzi. Komunikace probíhala v angličtině, kterou zajišťoval Obrc, ostatní se snažili o zabezpečení místa nehody, stabilizaci osobáku a postupným vyproštěním. Vyproštění spolujezdce bylo náročnější, ale nakonec jsme to zvládli. Jako velitel jsem až tak moc chybiček neviděl, rozhodčí byli jiného názoru. Následovala další disciplína. Podle poplachové SMS se mělo jednat o parašutistu, který zůstal zachycen na stromě na padáku. Disciplíny tohoto druhu vůbec nemáme rádi a činnost na místě to jenom potvrdila. Takticky jsme zvolili dobrý postup, samotné technické provedení ovšem nebylo dobré a se dvěma hrubými chybami jsme prakticky pohřbili naději na vítězství v soutěži. Alespoň je to pro nás ponaučením do budoucna… V klidu, ale už unavení jsme přejeli na poslední stanoviště, kde bylo nahlášeno převrácení člunů s osobami. Vystrojeni vestami a záchranným vybavením jsme na člunu zahájili záchranu. Osoby, které byly podnapilé a kterým vévodila jedna hysterka, bylo obtížné z vody dostávat, protože skákali zpátky. Všechno se ale nakonec podařilo a všechny topící se jsme dostali na břeh. A bylo to za námi. Za ranního rozbřesku jsme se přesunuli zpátky ke srubům, kde jsme zážitky začali probírat s ostatními družstvy. Po krátkém čekání následovalo slavnostní vyhlášení. Součtem bodů naše výkony překvapivě stačily na krásné druhé místo před kolegy z Kostelce za Ostravou-Radvanice. Obzvlášť po zpackaném stanovišti s parašutistou byl pohár příjemným překvapením. Po prostudování výsledků nás některá hodnocení překvapila. Některá příjemně (jeřábník v OP, záchrana osob z vody, požár nebo první pomoc v Plumlově), jiná nepříjemně (obě dopravní nehody nebo zavalená osoba v Agrostroji). Ale tak už to bývá, škoda jen, že všem družstvům nejsou nedostatky sdělovány přímo na místě po dokončení úkolu (klidně bez bodového ohodnocení). Plnilo by to tak ještě více náplň kvalitní odborné přípravy, kterou rallye Hamry bezesporu je.

Letošní ročník byl podle nás opravdu náročný (troufám si tvrdit, že nejnáročnější v historii) a potěšilo nás, že jsme v něm uspěli. Tímto bych chtěl poděkovat všem členům, kteří letos zásahovou  jednotku z Prostějova-Vrahovic representovali. Strojník Martin Mráček, hasiči Pepa Baroš, Richard Otáhal, Martin Obrtel a Honza Otáhal. Veliké poděkování patří fotografovi Martinu Hájkovi, který s námi jel celou rallye a nafotil krásné fotky.                 Díky všem chlapi

 

                                                                                      Mirek Vantuch

                                                                         velitel JSDH PV-Vrahovice

 

    2010
 
Instrukčně metodická příprava na práci u dopravních nehod-listopad 2010
 
Ve dnech 5.-6. listopadu 2010 se někteří členové naší čety (počet lidí na jednotku byl bohužel předem omezen) zúčastnili odborné přípravy, pořádané kolegy z HZS Prostějov, na téma postupu při odstraňování dopravních nehod. V pátek na stanici HZS v Prostějově proběhla teoretická část a v sobotu ve skladu v Hamrech část praktická. Na 4 stanovištích jsme si jednak vyzkoušeli hydraulickou techniku kolegů z HZS, dále pak stabilizaci vozidel, postup při vyprošťování zraněných z vozidel a mnoho dalších potřebných postupů. Mohli jsme také vyzkoušet letos zakoupené podkládací klíny Weber, další pomůcky a především novou motorovou rozbrušovačku, kterou jsme před nedávnem obdrželi darem od Olomouckého kraje. Letos se školení neúčastnilo mnoho jednotek, ale příprava to byla povedená a hlavně hodně užitečná.
 
P1020519
 
 
 
"O Hanáckó sekyrko" 2010 Kostelec na Hané
 

V sobotu 11. září se v Kostelci na Hané konal další ročník soutěže hasičské všestrannosti "O Hanáckó sekyrko 2010". Na soutěži jsme se podíleli jednak organizačně, protože jsme jako rozhodčí zajišťovali 2 stanoviště (převlékání+uzly a požár), ale hlavně také soutěžili. Letos měla soutěž celkem 5 stanovišť + 2 tajné. V konkurenci 11 družstev jsme časy vybojovali 2. místo za SDH Bochoř u Přerova a před SDH Lípy (OL). Naše družstvo letos startovalo v obměněném složení: velitel Tomáš Kříž, strojník Pavel Jamrich a hasiči Martinové Pavelka a Mráček. Nevedli si vůbec špatně a protože obdrželi nejméně trestných sekund za nejlépe zvládnutá stanoviště, opět si Vrahovice z Kostelce odvezli putovní "Hanáckó sekyrko". Stanoviště, které soutěž obsahovala a hlavně výsledky naleznete na webu kosteleckých hasičů zde .

 Sekyrka 2010 001.jpg 

 

RALLYE HAMRY 2010

                                Zvítězili jsme na Rallye Hamry 2010 !!

 
Tak letošní ročník Rallye Hamry je za námi. To, že to dopadlo, jak dopadlo, je pro nás překvapením, protože naši letošní účast na této oblíbené soutěži provázely komplikace. Ale pěkně po pořádku…
Ještě, než jsme na rallye odjeli, připadal jsem si jak trenér hokejového „nároďáku“ před MS. Z nejrůznějších důvodů střídala jedna omluvenka druhou, poslední přišla v pátek před soutěží a tak se mi omluvilo asi šest lidí. A k tomu na základně na výjezdu musela zůstat CASka s družstvem. No a tak z tradičního družstva zbyla kostra 4 lidí a museli jsme požádat o výpomoc kamarády z Henčlova (oni nám to rádi vrátili , protože jsme jim letos pomáhali na podobné noční soutěži „Radslavská přilba“).
Když jsem zjistil, která všechna družstva letos pojedou, říkal jsem si, hodně silná konkurence. Na poslední chvíli dojeli i kluci z Ostravy-Radvanic. Navíc nevím, čím to je, ale rok od roku jsem na startu nervóznější, což se mi naštěstí při ostrých výjezdech nestává .
Protože jsme kvůli našim Mladým hasičům, kteří byli dopoledne na soutěži, potřebovali startovat koncem startovního pole, bylo z toho startovní číslo 11. Celá soutěž byla rozdělena na 2 etapy-denní a noční. Na start denní jsme vyráželi naším Fordem přesně v 18:00.
První stanoviště byl hlášený požár lesa v prostoru vojenského újezdu za Žarovicemi. Na jeho likvidaci jsme nasadili 2 proudy C od rozdělovače a PS12 s čerpáním vody z místního potůčku. Oproti loňsku první stanoviště dobře zvládnuté. Následoval přejezd k druhému úkolu, úniku nafty na vodní hladinu rybníka v prostoru Březina. No a tady to byl boj…. . Tuto činnost nemáme nějak extrémně zažitou a tak to byla improvizace s dosti chybami. Třetí stanoviště bylo na okraji Prostějoviček u místní zemědělské farmy. Nějaký chlápek lezl po sloupu, ten se s ním ulomil a ještě na něj spadly dráty VVN. Na místě byla manželka postiženého v řádném šoku. „Postarali“ jsme se o ni, přivolali „odborníka se špičkovou výbavou“ z EONu …. Celkem s provedením spokojenost až na drobné chybky. No a následoval přejezd za Prostějovičky k bývalému lomu, kde došlo k pádu osoby z výšky do šachty. Tady se to ovšem časově zadrhlo a dost jsme čekali (aspoň jsme se v klidu najedli ). Na řadu jsme se tak dostali až za úplné tmy. Lezecké disciplíny nikdy nepatří mezi naše oblíbené, i letos jsme udělali jednu chybu, ale kluci lezci-instruktoři z HZS byli na nás celkem hodní. A následovala poslední disciplína, těžký úraz při práci s motorovou pilou za Křenůvkami. Pán byl agresivní, tři jsme s ním měli co dělat, k tomu navíc dvě hysterky, se kterými jsme si ale také nakonec poradili . Udělali jsme ale jednu chybu při ošetření. Nahoru do srubového tábora jsme dojeli až kolem 22:00. Sečteno a podtrženo, po první části soutěže to z naší strany nevypadalo na žádnou velkou slávu, osobně jsem to tipoval kolem pátého místa. Ale ono člověk nikdy neví, jak se vedlo ostatním…
Byla před námi pauza. Jako tradiční rituál následoval přejezd do Soběsuk do místního hostince k panu Konšelovi, na což se těšíme celý rok, vždyť on to pivo přímo hýčká .
Po osvěžení pěnivým mokem a utopenci jsme našli azyl u Barošů v obýváku, kde jsme se aspoň trošku prospali. Start druhé části byl naplánován na hrozných 3:00 a to ranní vstávání bylo prostě strašné . Co ale bylo ještě strašnější bylo zjištění na startu, že se start posunul na 4:00 a to byla dlouhá hodina čekání….
První disciplína druhé etapy byla záchrana osoby po pádu z hráze Plumlovské přehrady na dno přepadu. Navíc se tam pohybovali podnapilí nezletilci. S drobnou chybou při jištění dobře zvládnuto a tak následoval přejezd za Ohrozim k Vícovu, kde další skupinka opilců havarovala v autě a došlo ke třem těžkým zraněním. Museli jsme provést bezpečnostní zabezpečení vozidla, opatrné vyproštění osob a jejich ošetření. Zejména vyproštění řidiče bylo dost náročné. Ale z mého pohledu jsme to zvládli bez chyb, což potvrdili i rozhodčí. Předposlední stanoviště byla stavba protipovodňové hráze v Hamrech u rybníka. Na to jsme sebou měli naštěstí specialistu, který postavil tak krásnou hráz, že se líbila i rozhodčím… . Však už jich taky něco postavil…
No a následovala poslední disciplína, řekl bych, že „královská“. Požár přízemního objektu s dvěmi osobami uvnitř s velkým zakouřením, který se odehrával ve cvičném kontejneru v areálu skladu HZS v Hamrech. Prvotním úkolem byla záchrana osob, provedli jsme průzkum s jedním proudem C od rozdělovače a dvěma průzkumnými dvojicemi. Při prohledávání silně zakouřeného objektu proti nám vyšlehl plamen, který byl rychle sražen a uhašen. Osoby jsme rychle nalezli a vynesli ven. Z mého pohledu bezchybně zvládnuto, i když s drobným technickým problémem na vypůjčeném dýchacím přístroji.
A bylo to za námi. Následoval přejezd nahoru ke srubům a pak už jen čekání na výsledky. Byl jsem rád, jak jsme zvládnuli druhou část soutěže. Těsně před vyhlášením nám bylo ředitelem soutěže naznačeno, že to letos nebylo ono a nic moc, z čehož jsem okamžitě dostal zimnici, která vyvrcholila při nástupu . Vyhodnocování probíhalo odzadu a s každým vyhlášeným družstvem jsem si říkal, dobře, o místečko lépe a lépe.
Napětí začalo vrcholit kolem pátého místa a když kluci z Kostelce skončili na bramborovém místě, bylo jasné, že máme pohár. Třetí byli chlapi z Ostravy, což mě překvapilo (ovšem jen do doby, že jsem zjistil, že měli jen pětičlenné družstvo). Po vyhlášení loňských vítězů z Němčic na druhém místě propukla u nás radost, protože se stalo to, co nikdo z nás nečekal a já už vůbec. Letošní ročník jsme VYHRÁLI !
Musím říct, že po všech problémech a s dvěma nováčky v sestavě naprosto nečekaně.
 
    
 Na závěr si dovolím krátké zhodnocení a poděkování. Letošní ročník byl ze strany pořadatelů perfektně připraven, počínaje stravou, přes všechny rozhodčí a figuranty, technické zabezpečení a krásné poháry. Za to, že se nemohli vyspat a noc věnovali této soutěži, jim patří velký dík. Je bezesporu pravdou, že družstva, která pravidelně tyto soutěže jezdí, se neustále zlepšují. Je to vidět i na získávaném bodovém ohodnocení, kdy i ten poslední letos získal hodně přes sto bodů. Škoda, že některé jednotky z okolí této možnosti nevyužívají a nejezdí. A nelžu, že letos bych si nedovolil podcenit žádné z družstev a všechny jsem na začátku bral jako vážné soupeře! O tom, jak se všechna družstva vyrovnávají, svědčí bodové rozdíly na stupních vítězů: vyhráli jsme jen o 0,5 bodu před druhým a o bod před třetím!, což se zatím nikdy nestalo. I proto si je nutno letošní výhry obrovsky cenit! Děkuji všem „svým“ chlapům, startovali jsme ve složení já jako velitel, strojník Martin Mráček, Tomáš Kříž, Pepa Baroš a Henčlováci Obrc s Madzou.  Díky chlapi.
 
11.5.2010
 
Mirek Vantuch  
 
P1020001.JPG

 

  
    2009

 

O Hanáckó sekyrko Kostelec na Hané 2009
 
Ze soboty 12.9. na neděli 13.9. jsme se zúčastnili již zaběhnuté soutěže všestrannosti v Kostelci na Hané, která nese tradiční název "O Hanáckó sekyrko". Je to soutěž v záchranářských disciplínách, která doplňuje námi oblíbenou soutěž Rallye Hamry. Na Sekerce ovšem startuje zmenšené družstvo 1+3, proto má taky tato soutěž své kouzlo. Protože v sobotu bylo spousta našich lidí mimo Prostějov, museli jsme na soutěž vyrazit s CAS MAN s tím, že v případě ostrého výjezdu bychom soutěž ukončili, což se naštěstí nestalo :-). Letos se na start postavilo 12 družstev. My jsme startovali jako desátí až kolem 23té hodiny, z čehož jsme moc radost neměli. První disciplínou byla tradiční rychlost ustrojení a uzlování, což jsme celkem zvládli, až na jistě zdržení při úvazu na proudnici :-D. Druhou disciplínou byl zásah u dopravní nehody. Musím sebekriticky přiznat, že tady se nám vůbec nevedlo a to tuto disciplínu známe a děláme na ni i odbornou přípravu. Udělali jsme několik chyb, které by se stávat neměly a tak si nás rozhodčí po právu "celkem vychutnali". Když jsme stanoviště opouštěli, neměl jsem vůbec dobrý pocit :-(. dalším stanovištěm byly neoblíbené testy. Tady se nám celkem, až na jednu vyjímku :-), dařilo, i když testy byly zbytečně těžké. Na čtvrtém stanovišti nás čekal zásah na hořící tlakovou lahev. Prřotože jsme nechtěli zaneřádit vodu v naší nádrži v CAS, sáním z vody plné potkanů jsme provedli zásah s menším zdržením a tlakovou láhev jsme po průzkumu nalezli a v zákrytu ochladili. Čekalo nás poslední oficiální stanoviště, zásah na nebezpečnou látku. Zde byli rozhodčí sice přísní, ale tuto problematiku známe z odborné přípravy a tak nebyl problém. Cestou na zbrojnici do Kostelce nás čekalo jedno překvapení a sice zastavení městskou policií a "pěkná" kontrola. Strojník doklady a alkohol, velitel vybrané prostředky ve vozidle. Vše jsme měli v pořádku a na kosteleckou zbrojnici jsme dorazili někdy kolem 2:30. Pak už nás jen čekalo čekání na vyhodnocení, ale bez piva  :-). Součtem všech časů jsme dosáhli druhé místo za kolegy z Brna-Omic. Měli jsme nakonec nejméně trestných minut a tak podle pravidel jsme získali opět po dvou letech putovní "Hanáckó sekyrko". No za činnost u dopravní nehody možná až nezaslouženě :-)). Co říct závěrem. Klukům z Kostelce se podařilo zorganizovat opět pěknou soutěž, která většině družstvům musela po hasičské zásahové stránce něco dát. Nastaly menší chyby, ale snad se tuto soutěž podaří nadále udržet, má určitě smysl. Za rok nashledanou.....
 
    díky touto cestou panu Hájkovi, který jako fotograf to celé projel s námi a asi se také moc nevyspal.
                                                                                                     Mirek Vantuch
 
 
DSC_8033.JPG 
 
 
RALLYE HAMRY 2009
 
 
     O uplynulém víkendu jsme se opět zúčastnili dalšího ročníku „Rallye Hamry 2009“, což je soutěž v záchranářských disciplínách. Letos startoval rekordní počet 17ti družstev z celé Moravy. Naše družstvo startovalo ve složení: velitel M. Vantuch, hasiči: J. Baroš, M. Mráček, R. Otáhal a také dva nováčci T. Kříž a J. Krejčíř. Letos jsme startovali s číslem 16, což znamenalo start do první etapy v sobotu večer v 19:30 a hlavně start druhé „noční“ etapy v 4:00. Na start jsme se postavili s naším DA Ford. Těsně před začátkem se nad Prostějovskem přehnala bouřka a tak jsme tušili, že to bude těžší. Na trať nás ale vyprovodila krásná duha. První stanoviště bylo v Mostkovicích na Obecním úřadě a to záchrana osoby z plošiny z výšky cca 18 metrů. Lezecké disciplíny „nemáme vůbec rádi“ a ani tentokrát to vůbec nebylo ono. Hned na začátku soutěže jsme se vlastními chybami připravili o pár cenných bodů. Druhým stanovištěm byl požár nízké budovy v areálu staveniště OBI v Prostějově. Zásah jsme provedli za pomoci dýchací techniky a dvou proudů C a v prostoru jsme našli 2 zraněné, které jsme vynesli ven. Požár byl uhašen, jen ten terén po dešti dal zabrat a hlavně to motání hadic… J. Z Prostějova jsme vyjeli směrem na Kostelec, kde na železniční vlečce byl hlášen muž přivázaný ke kolejím. A tady nám dal terén tedy pořádně zabrat, namoklé kluzské pražce a tma. Zjistili jsme, že pána našel kolemjdoucí myslivec, který z toho byl v šoku a hlavně jsme nevěděli, kdy může jet vlak. Dva z nás se vydali po kolejích k signalizaci zastavení vlaku a ostatní začali zásah. Protože noha byla pořádně zaklíněná a navíc omotaná řetězem, trvalo nám vyproštění a šetrné vytažení nohy celkem dlouho. Navíc nám pán upadal do šoku. Ale nakonec se jej podařilo transportovat k vrtulníku J. Posledním stanovištěm první etapy byl zavalený mechanik pod autem v Mostkovicích. Za použití prostředků na místě se nám jej celkem brzy podařilo vyprostit a předat lékaři. Měli jsme za sebou první etapu a až na zpackané první stanoviště jsme byli celkem spokojeni. Průběžné výsledky nás přiřadily na čtvrté místo, ale po zkušenostech víme, že rozhoduje druhá náročnější etapa. Po občerstvení, krátkém spánku a ranním kafi jsme se postavili ve 4:00 na start. Trasa vedla stejně jako loni do vojenského prostoru za Myslejovicemi. Po loňské chybě velitele jsme jeli tentokrát přesně podle trasy a nikde jsme nebloudili J. Po nalezení kontrolních bodů podél cesty jsme přijeli na první stanoviště etapy a tím byla dopravní nehoda „karavanu V3S“ a Favoritu. Zásah to byl náročný, na místě bylo pět zraněných včetně batolete, někteří byli v šoku, jiní silně krváceli. V lese se nám podařilo najít maminku v šoku a hlavně její batole. Z aut jsme postupně vyprostili dva zraněné řidiče, což nám dalo zabrat. Posledního zraněného jsme ošetřili a vzhledem k jeho závažnému stavu jsme čekali na příjezd lékaře. Souběžně s tím byly odpojeny akumulátory a jímány uniklé provozní látky z vozidel. Zpocení jsme nasedli do auta, protože SMS oznamovala další záchranu osob při povodni. A to jsme nevěděli, co nás bude čekat !! Při dojezdu k rybníku jsme zjistili, že se jedná o skupinu mladých lidí, kteří silně popíjeli a povodeň jim odřízla cestu zpátky. Voda pořád stoupala a oni volali o pomoc. Rychle jsme na sebe hodili záchranné vesty a vyrazili jim na pomoc. Při příjezdu ke břehu jedna z podnapilých dívek naprosto nečekaně skočila do vody a proud jí odnášel pryč. To z nás nikdo nečekal. Bohužel na místě skoku vpravo vpředu pádloval velitel no a co měl dělat?! Provedl záchranu tonoucího v plné výstroji z vody ( i k překvapení ostatních členů družstva)J J. Dívku se podařilo vytáhnout a uklidnit. Ono ale těch opilců bylo na místě hodně a tak začala jejich postupná záchrana odvozem do bezpečí. Sice byli všichni vystrašení a agresivní, ale dařilo se nám je krotit J V lese nad tábořištěm jsme navíc nelezli těžce zraněného muže v bezvědomí a vystrašeného psa. Transport zraněného v kopci a navíc v o 30 kg  těžším oblečení byl dost náročný. Ale vše jsme to nakonec zvládli. No ještě že jsme si sebou brali náhradní oblečení včetně bot J. Hned po osušení jsme se vydali k dalšímu stanovišti-dopravní nehodě Avie, která vezla nebezpečnou látku. Zjistili jsme, že se jedná o kyselinu sírovou a že uvnitř je řidič. Vytýčili jsme nebezpečnou zónu a po vybavení ochrannými prostředky se vydali zachránit řidiče. Byl poněkud zmatený a chtěl utéct, ale ještě že jsme siláci J. A čekal nás průjezd k předposlednímu stanovišti, což měl být požár. Ale ejhle, ono to doupě feťáků. A ti měli už v sobě spousty „včeliček“. Navíc hned první na nás vytáhl pistoli i ve třech jsme s ním měli co dělat. Všechny narkomany jsme našli, „předali policii“  a tak jsme se podle mapy vydali zpět na Hamry. Cestou však došlo k rannímu nucení poloviny družstva a tak WC u Barošů bylo stále plné. Po vyprázdnění jsme dojeli do srubového tábora, kde byla přepadová kontrola lékárniček, dokladů apod. Naštěstí jsme vše měli v pořádku a neztratili jsme žádné body. Po dojezdu posledního družstva následovalo sčítání a konečně nástup. Sami jsme byli napnutí, jak jsme to vlastně dopadli. Nakonec to na pohár stačilo, ziskem 149 bodů jsme vybojovali třetí místo 2 body za kolegy z Ostravy Radvanic. Vítězství si zcela zaslouženě odvezli borci z Němčic nad Hanou, kteří podávali kvalitní vyrovnané výkony celou soutěž. S třetím místem jsme byli nakonec spokojeni, protože konkurence je rok od roku větší.
 
Vanťas
 
Pár slov na závěr:     Musím říct, že jsem se dosud v 5:30 v plné výstroji nikde v rybníce nekoupal. Ale voda špatná nebyla, jen kdyby nebyla v oblečení tak těžká J . Musel jsem tam skočit, přece nenechám utopit děvče ze své rodné vesnice J Doufám Katko, že mi to nikdy nezapomeneš J   A jediným štěstím bylo, že jsem všechny spojové prostředky (vysílačku, mobil) nechal na břehu, kdo by je pak vysušoval ?! J   Díky celému družstvu za námahu a Barošovým za azyl.
 

 P1030798.JPG

 
 
 
   2008
 
  Sedmiboj Brno-Obřany 2008

 

   Za krásného podzimního odpoledne se v sobotu 27. září v Brně-Obřanech konal 3.ročník hasičského sedmiboje.
Letos jsme se jej zúčastnili ve složení: Mráček, Fojtík, T. Kříž a Vantuch.
Samotná soutěž se snažila simulovat některé činnosti u zásahu, ale slouží také k přátelskému posezení v příjemném areálu hasičské zbrojnice.
Povinným vybavením závodníků je ochranná přilba, zásahový kabát, rukavice, dýchací přístroj, opasek se sekyrkou a zásahové boty.
Trať měřila 100 metrů a provedení disciplíny bylo takové, že:
Závodník odstartoval, musel napojit 2 hadice B na PS 12 na každé hrdlo.
Hned za ní uchopil dva hadicové koše s hadicemi B, které přenesl na vzdálenost 10 metrů.
Poté musel prolést zúženým 3 metry dlouhým prostorem, za kterým stály 2 velké sněhové hasící přístroje. Pořadatelé je vylepšili kamením a tak přenesení na 10 metrů dalo závodníkům zabrat.
Další překážkou byla simulace dopravní nehody. Závodník musel vyprostit z vraku automobilu a přenést 80 kg vážící figurínu na vzdálenost 10 metrů. A na řadu přišlo „oblíbené“ 60 kg závaží, které museli závodníci pomocí palice posunout po dráze o 110 cm. Těsně před cílem závodník uchopil zavodněnou hadici „C“, kterou roztáhl. A pak už následoval cíl.
K tomu, jak jsme se umístili. Celkem startovalo 43 závodníků. Michal Fojtík se umístil na 21. místě. Martin Mráček na 12. místě a Tomáš Kříž na velmi pěkném 8. místě. Mirek si vybral pořádnou smůlu, protože časem v cíli okolo 65 sec. by mu patřilo 4. místo celkově a druhé v kategorii nad 30 let. Ale upadnutý hadicový koš znamenal diskvalifikaci a tak snad se povede lépe v příštích ročnících.
 

 P1000809.JPG

 
 
 
 
Zvítězili jsme v noční soutěži všestrannosti „O Hanáckó sekyrko“ Biskupice 2008
 
V sobotu 6.září jsme se s jedním čtyřčlenným družstvem zúčastnili dalšího ročníku noční soutěže všestrannosti. Letos se další ročník po třech letech vrátil do Biskupic a obsahoval celkem 5 stanovišť.
Na start se letos postavilo nakonec jen 11 družstev z celé Moravy. (některá bez omluvy nepřijela).
My jsme letos na trať vyrazili s družstvem našich „mladých“ jako úplně poslední startující družstvo a sami jsme byli zvědavi, jak se s nástrahami soutěže vypořádají. První disciplína byla rychlost ustrojení ze spodního prádla na čas a poznávání vybavení dle grafických značek v hasičské zbrojnici v Biskupcích. Druhé stanoviště bylo nejvíce oblíbené z minulých let. Simulovalo zásah u dopravní nehody osobního automobilu se dvěma zraněnými. Soutěžící zde zabezpečovali místo nehody, prováděli ošetřování zraněných a vyprošťování. Po dopravní nehodě následovalo stanoviště naopak nejméně oblíbené mezi soutěžícími-testy J. Obě tato stanoviště byla ve Štětovicích. Poté následoval přejezd do Kralic na Hané, kde na tajném stanovišti proběhla kontrola předepsaného vybavení vozidel. Pak už jsme jen vyrazili do Klopotovic na místní fotbalové hřiště. Tam se odehrávala poslední disciplina. Simulovala zásah u zraněného člověka pod traktorovou vlečkou. Prováděli jsme jeho vyproštění, zdravotnické ošetření a transport pomocí páteřní desky k sanitce. Poté už následoval jen přejezd na hřiště do Biskupic. Tam bylo zázemí a občerstvení. Celou soutěž provázelo na začátek září nádherné teplé letní počasí.
Po chvíli očekávání proběhlo vyhodnocení výsledků. K našemu velikému překvapení jsme se umístili na 1. místě a soutěž letos vyhráli! Hlavně nás těší, že jsme vrátili porážku chlapům z Radslavic J z letošní Rallye Hamry. Naši kluci se opravdu hodně snažili a ukázali, že jsou budou našimi dobrými nástupci. Nutno dodat, že putovní sošku Hanácké sekerky si letos odvezlo družstvo žen! ze Štětovic s nejmenším počtem trestných sekund. To bylo pro všechny soutěžící muže taky velké překvapení.
Naše vítězné družstvo startovalo ve složení Tomáš Kříž, Martin Pavelka, Michal Fojtík a velitel Mirek Vantuch. Unavení, ale velmi spokojení jsme se dostali do postelí kolem 3:30.
 
P1000638.JPG
 
           
         Rallye Hamry 2008
 
Od soboty 24.5. do neděle 25.5. jsme se zúčastnili dalšího ročníku soutěže v záchranářských disciplínách Rallye Hamry 2008. Loni jsme zvítězili a tak jsme pohár chtěli obhájit. Letos byla soutěž náročnější a startovalo mnohem více kvalitních družstev. Soutěž začala v sobotu odpoledne a končila v neděli po 14:00. Soutěžili jsme ve složení: Vantuch, Otáhal, Mráček, Kříž R., Baroš, Teprt a fotografoval Fojtík M.. Celou soutěž jsme absolovovali s DA Ford. Na některých stanovištích se nám nedařilo dle představ a tak se vítězství nepodařilo obhájit. Soutěž vyhrálo družstvo kolegů z Ostravy-Radvanic, před Radslavicemi a Kostelcem na Hané. Naše družstvo obsadilo nakonec 5.místo z 16-ti družstev ze ziskem 162 bodů. Mohlo to být mnohem lepší, ale ostudu jsme snad neudělali. Z jednotek okresu Prostějov jsme byli hned za Kostelcem n/H. Domů jsme přijeli dosti unavení a nevyspalí, vzhledem k tomu, že noční etapu jsme jeli od 3:00.
Soutěž obsahovala tyto úkoly:   záchrana pořezaného stoláře ; záchrana zavalené osoby vozíkem ; záchrana osob z garáže plné v